35 miljoner webbplatser i världen publicerar en så kallad Google Sitemap, som är en del i den värdefulla information som Googles verktyg för webbansvariga ger. Det är många sajter men fortfarande en låg andel. Min erfarenhet är att få svenska webbansvariga upptäckt fördelarna. Dags att vakna.

Låt mig säga direkt: Detta handlar inte om sådana sitemaps som dina besökare använder för att hitta på din webbplats. Nej, detta är en särskild sitemap — och jag möts allt för ofta av frågetecken när jag undrar om stora företag och organisationer som jag träffar använder en sådan.

Låt oss därför snabbt kika på vad det är, vilken nytta du som webbansvarig har av dem och övriga verktyg som Google erbjuder webbansvariga samt, sist, lite tips om hur du kommer igång så enkelt som möjligt. Verktygspaketet i sin helhet är viktigt för dig som vill lyckas så bra som möjligt i Google.

Standardsätt att ge sökmotorer information om din webbplats

Många kallar dessa sitemaps just ”Google sitemaps”. Men att publicera en sitemap — som alltså inte har något med en vanlig sajtkarta att göra — handlar inte bara om Google. Det är ett standardiserat protokoll för att ge också Yahoo och andra sökmotorer information om din webbplats. Vilka sidor du har, när de har ändrats, hur ofta de brukar ändras och vilken prioritet du själv ger dem.

I praktiken handlar det om att en fil med denna information skapas på din sajt som sökmotorerna hämtar när de uppmanas (”pingas”) att göra det. Men låt oss återkomma till hur du gör detta så smidigt som möjligt. Vi börjar med vad du kan tjäna på det.

De fem viktigaste sakerna du kan få reda på

När du sett till att din webbplats skapar en sitemap och Google har börjat läsa den kan du gräva djupt i olika datakällor. Här är mina favoriter (och här är Googles egen beskrivning).

Notera att själva sitemapen är inte nödvändig för alla dessa men för att utnyttja Googles verktyg fullt ut behöver du den. Som du kommer att se i punkt 6 nedan är sitemapen din bästa chans att få så mycket som möjligt indexerat av Google. Därmed ger den dig möjlighet att få rätt data tillbaka från Google kring hela din webbplats.

1. Sökningar som du är synlig på men misslyckas med
Har du ett anständigt statistikverktyg vet du redan vilka sökningar i Google som ger dig besökare. Du ser vilka ord som skapar trafik till dig (det som också framgår av den högra kolumnen nedan).

Minst lika intressant är vilka ord och begrepp som din sajt faktiskt visas på. Det får du inte reda på någon annanstans.

Visningar och trafik
Visningar och trafik

Vad använder du detta till? Om dina sidor visas ofta på sökbegrepp som är intressanta för dig utan att skapa trafik vet du att något måste förbättras — sidans titel, beskrivningen… Du kan också få idéer till viktiga begrepp att satsa mer på.

2. Påverka dina webbplatslänkar
”Webbplatslänkar” kallar Google de djupare sidtips som sökmotorn ger när du rankar högst på en sökning.

Sökning i Google med webbplatslänkar
Sökning i Google med webbplatslänkar

Detta är förstås värdefullt. Det ger den som söker en uppfattning om din sajt som säger mer än bara titel och beskrivning. Ditt innehåll marknadsförs.

Däremot är det inte säkert att Google gjort ett urval som du är nöjd med. Det har hänt mig några gånger att de lyft upp enstaka texter som jag inte tycker är så viktiga att de bör vara webbplatslänkar.

Du kan inte bestämma vad som ska vara där. Men du kan bestämma vad som inte ska vara där. Potentiellt väldigt viktigt.

Påverka webbplatslänkarna för din sajt
Påverka webbplatslänkarna för din sajt

3. Följ utvecklingen av RSS-prenumeranter

Ditt vanliga statistikverktyg berättar inte hur många som prenumererar på innehåll från din sajt med hjälp av RSS. Googles verktyg ger åtminstone en aning. De presenterar en siffra på antalet prenumeranter via deras egna tjänster (till exempel Google Reader).

Följ utvecklingen för RSS-prenumerationer
Följ utvecklingen för RSS-prenumerationer

Du kan inte tolka det som en total siffra men Google är stora på marknaden och du kan utan tvekan spåra trenden för RSS-prenumerationer på din sajt.

4. Förstå hur du är länkad
Hur en webbplats är länkad till från andra är av stort intresse. Länkar betyder mycket för hur högt en sajt eller en enskild sida rankas i Google. Du kan göra en snabb sökning i Googles vanliga sökmotor efter hur många länkar till sig en sida har. Men det ger bara exempel på länkar.

Googles verktyg ger dig hela bilden. Du får se antalet länkar till varje enskild sida på din sajt och kan, exempelvis, använda den informationen för att avgöra vilka sidor du ska satsa på när du sökoptimerar.

Total bild av länkar till din sajt
Total bild av länkar till din sajt

5. Hitta problem som Google upplever med din sajt
Många saker kan ge sämre resultat för din sajt i Google och med en sitemap får du en gedigen felrapportering.

Felrapportering
Felrapportering

Är det så att sidor av någon anledning är spärrade för sökmotorindexering?

Länkar du eller andra till sidor som inte finns?

Använder du rubriker eller sidbeskrivningar på fel sätt?

Allt detta och mer tipsar Google om.

Två anledningar ytterligare att vara intresserad

Lite bonus. Det finns nämligen ytterligare två anledningar till att dra igång, utöver den konkreta information du kan få.

6. Hjälp Google att upptäcka allt du har
Kanske skulle detta varit punkt 1. Genom en sitemap underlättar du nämligen så mycket du kan för sökmotorerna att överhuvudtaget indexera din sajt. Så även om alla punkter ovan är ointressanta för dig finns det anledning att förse sökmotorerna med en sitemap.

Att döma av en undersökning/forskningsrapport som använt statistik från Google blir indexeringen (insamlingen av sidor) mer effektiv för sajter med sitemaps.

7. Ditt arbete ska vara datastött
Tillåter mig att kasta in en av de dimensioner jag missionerar för. Allt för mycket arbete med innehåll på webbplatser sker på känsla. Det skrivs och publiceras på sätt som vi tror är bra. Det räcker inte. Vi måste veta. Vi måste arbeta datastött, till och med datadrivet.

En sitemap och den information som Googles verktyg för webbansvariga ger är bara ett sätt att utveckla arbetet. Men för den som vill lyckas i sökmotorer är det ett givet sätt.

Så kommer du igång

Det som måste hända är att det på din webbplats skapas en fil (sitemap.xml) som innehåller rätt information, kodad på rätt sätt. När det väl är gjort är det bara att skapa ett konto eller logga in hos Google och följa instruktionerna. Du ska bland annat verifiera att sajten är din.

Knäckfrågan brukar vara hur den där rackarns filen ska skapas. Den ska dessutom uppdateras varje gång din webbplats uppdateras och helst ska också Google, Yahoo och andra sökmotorer automatiskt meddelas att filen är uppdaterad.

Om vi bortser från möjligheten att skriva och uppdatera filen för hand finns två huvudsakliga vägar att gå.

Låt ditt CMS jobba
Den absolut bästa vägen är att ditt publiceringsverktyg, CMS, skapar filen och uppdaterar den i takt med att ni arbetar med ert innehåll. Alla moderna CMS borde ha den funktionen. Jag har kollat några av de största licensierade och Open Source-systemen och det finns mycket riktigt moduler eller funktioner för allesammans.

Gör det semi-manuellt med jämna mellanrum
Om du inte har ett CMS alls, eller ett omodernt CMS, finns det en kompromisslösning. Det kräver tyvärr viss handpåläggning. Du behöver då använda en webbtjänst eller ett program som går igenom din sajt och skapar filen. Denna för du sedan över till servern manuellt.

För en stor webbplats är detta inget bra alternativ. Men för en mindre sajt som inte uppdateras så ofta kan det fungera. Det finns en lång rad olika verktyg att använda.

8 kommentarer

  1. Bra artikel, men jag uppfattar det som att den mesta av informationen snarare handlar om Google Webmaster Tools än om just sitemaps. Att kalla sitemaps för Google Sitemaps är också lite förvirrande då formatet även används av Yahoo och MSN, och egentligen bör kallas för bara ”Sitemaps”.

    Gilla

  2. Pär! Det är en enorm begreppsförvirring. Google Webmaster Central pekar på olika verktyg och stödresurser, bland annat AdSense och Sitemaps. Loggar man in kommer man till Google Webmaster Tools. Vilken för att användas fullt ut kräver en Sitemap.

    Rörigt minst sagt. Jag valde att länka rätt och inte ge mig in i begreppsförvirringen. Det jag talar om är ju det som bygger på just en sitemap och den information som man får i samma tjänst. Men jag uppskattar kommentaren och har förtydligat ovan för att inte förvirra dem som redan kikat en del på det hela.

    Sen är det som du påpekar – och jag också skriver i artikeln – egentligen fel att tala om Google Sitemaps. Jag pekar på att t.ex. Yahoo kan använda informationen och länkar till protokollet som sådant.

    Men faktum är att det är Google som är mest intressant. Dels bjuder de på mest information tillbaka, dels är det för en svensk marknad bara Google som är intressant. Yahoos, MSNs sökandelar är försvinnande små. Så det blir ändå, tycker jag, mest relevant och affärs-/verksamhetskritiskt att betrakta det hela ur ett Google-perspektiv.

    Sen skulle jag gärna se en sökmotor som tog upp fajten med Google på riktigt men det är en helt annan fråga… 🙂

    Gilla

  3. Bra artikel! Fick mig dessutom att ta tag i mina surdegar, som Sitemaps och Analytics, på en gång. Tack för knuffen!

    Gilla

  4. Tack Fredrik!
    De flesta använder Googles söktjänster, men nästa steg är förstås att använda hela paletten av smart sajthantering, tjänster för analys samt alla de appar som finns. Att därtill endast leva Google en vecka, och banta bort andra allehanda officeverktyg, är ett generaltips.
    Gärna fler inlägg på liknande tema. /A

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.