Blogg

Gmail lyckad lansering – du får inbjudan av oss

Uppdatering 19 augusti 2004

Jag noterar att denna sida får en del trafik via Google. Jag har två injudningar till. De som först kontaktar mig får dem.

Hört talas om Gmail? Det är Googles nya webbaserade e-post. Den har vissa unika funktioner (sökbarhet, förstås) men framförallt framstår den allt mer som ett extremt lyckat exempel på en tjänstelansering. Du kan nämligen inte bara teckna ett konto. Kontona delas ut i mindre portioner och du måste få en inbjudan. Ett tag såldes till och med inbjudningarna för ganska stora summor.

MediaPost beskriver det bra: ”Secretly, many of us envied these first-round testers. Having a Gmail address was a prestige thing, and those of us on the outside wanted in. Big time.”

Jag känner igen känslan… Jag har inget behov av gratis webbaserad e-post. Jag betalar för den tjänsten på den här domänen. Men jag tvekade inte en sekund när en inbjudan dök upp. Skapade mitt konto direkt.

Är då Gmail bra? Visst, för den som inte behöver en egen domän kan Gmail mycket väl vara den bästa gratistjänsten.

Du kan ju testa själv. Jag har sex fem fyra tre två inbjudningar kvar [SLUT], så hör av dig om du vill ha en (kolla Kontakt). Först till kvarn.

Regeringskansliet har ett av de bästa intranäten

Jakob Nielsen utser än en gång världens bästa intranät. Denna gång koncentrerar han sig på intranät i offentliga organisationer, och bland de bästa finns det svenska Regeringskansliet.

Om Jakob Nielsen kan man säga mycket. För det första ska man komma ihåg att han inte längre skriver en rad utan att ha något att sälja (i detta fall en rapport). För det andra är ”tävlingen” egentligen omöjlig. Hur kan någon jämföra intranät? De är ju per definition inte öppna att granska, vilket innebär att detta handlar om de bästa som släppt in Nielsen.

Dock, de vinnande strategierna kan åtminstone jag skriva under på:

  • Utse huvudredaktörer.
  • Utbilda redaktörerna.
  • Gör det enkelt för anställda att bidra med information.
  • Gör personalregistret enkelt att uppdatera de anställda själv.
  • Ge allt innehåll ett bäst-före-datum.
  • Centralisera bearbetning av innehåll.
  • Inför kontrollstationer för publicering.
  • Använd mallar och ett lätt publiceringssystem.
  • Publicera automatiskt relevant innehåll från andra källor.
  • McDonalds tar steget från massmarknadsföring

    Få företag representerar massmarknadsföring lika mycket som McDonalds. Över hela världen är det samma reklam, samma pay-off, samma historier som berättas. Just därför är det intressant, på gränsen till häpnadsväckande, att McDonalds Chief Marketing Officer Larry Light tror att massmarknadsföring nått vägs ände.

    Han säger bland annat följande:

    ”Any single ad, commercial or promotion is not a summary of our strategy. It’s not representative of the brand message. We don’t need one big execution of a big idea. We need one big idea that can be used in a multidimensional, multilayered and multifaceted way.”

    McDonalds lösning är ”brand journalism”. Exakt vad detta innebär framgår inte, men det ska bli spännande att se.

    Lärdomar från den store kommunikatören

    Det skrevs mycket om Ronald Reagan dagarna efter hans bortgång och begravning. Många refererade också till hans smeknamn ”The Great Communicator”. Men vad gjorde honom till en så begåvad kommunikatör? Egentligen var det inget konstigt, enligt PR Machine. Han höll det enkelt, kunde berätta en historia, sa vad han menade och gjorde det med ett leende.

    Så lätt men ändå så svårt.

    Blogg för att förmedla kunskap

    JKL Blog bjuder idag på en analys av Europaparlamentsvalet 2004 i Sverige. Analysen som sådan är inte särskilt intressant. Den innehåller övertolkningar av valresultatet och påståendet att Junilistans framgång skulle visa att partiprogram och sakfrågor minskar i betydelse är allt annat än insiktsfull. Man skulle kunna hävda det motsatta med samma trovärdighet. Dessutom begår analytikern misstaget att dra direkta slutsatser av ett europaval för kommande riksdagsval.

    Men strunta i slutsatserna.

    Det intressanta är metoden. Vad vi ser är en ”executive summary” i blogg-format, och på det sättet skulle många företag kunna arbeta. Potentialen är den samma som med de mer bearbetade sammanfattningarna men det är enklare, billigare och mer omedelbart.

    Skum PR skulle kräva naiva reportrar

    Av någon märklig anledning betraktas PR fortfarande som en aning skumt. Visserligen är denna artikel ganska nyanserad, men den kritiska tonen finns där som alltid. Säkert har vi som arbetar med PR ett ansvar genom att vi inte lyckats förklara vad vi sysslar med. Vilket kan tyckas vara märkligt – det vi gör är ju enkelt. Vi berättar saker på ett sätt som gör det lätt för journalister att ta ställning till om de vill berätta nyheten. Vi undersöker vilka argument och skeenden som just nu är mest intressanta att förhålla sig till. Vi tränar människor att bli bekväma i en ovan intervjusituation.

    En sak slår mig alltid i denna diskussion: Inkompetensförklaringen av journalister. I samma stund som någon menar att PR är skumt säger denne också att journalister är aningslösa och naiva. Och med ett antal år på olika nyhetsredaktioner måste jag säga att den bilden känner jag inte alls igen.

    Gnäll ger bättre organisationskultur

    Den etablerade sanningen känner vi igen: Medarbetare ska vara positiva och genom det bidra till en framgångsrik kultur. Gnäll skadar organisationen.

    Men måste den sanningen gälla? Kommunikationsforum berättar i denna artikel om gnällets och klagandets förtjänster. Människan är gnällig. Vi gillar att gnälla, det lättar på trycket och kan skapa gemenskap och samhörighet.

    Det är alltid intressant med sanningar som ifrågasätts, och visst är extrema positivitetskulturer mest påfrestande. Den som vill ha en väl fungerande organisation, å andra sidan, måste nog se till att hålla klagan på en rimlig nivå…

    (Artikeln är på danska. Brokke betyder gnälla, klaga.)

    Länkar vinnande metod i Google-tävling

    Google är den viktigaste sökmotorn och i stigande grad intresserar företag och organisationer sig för att ligga högt i träfflistorna. Exakt hur Google rankar sidor är en hemlighet, även om många metoder för att hamna högt är kända. Titta t.ex. på sökningen mediaanalys som är viktig för oss… 🙂

    Nyligen utlystes en tävling om att vinna i Googles rankning med den påhittade termen ”nigritude ultramarine”. Den första omgången är avgjord och den vinnande strategin var, föga förvånande, länkning. Vinnaren lyckades genom att lägga så många länkar som möjligt med länktexten ”nigritude ultramarine” till sidan han ville få högt rankad.

    Optimering av sidor för sökmotorer handlar alltså både om att arbeta på rätt sätt med innehållet som sådant, och om att ha en slags PR-strategi för sina sidor. Detta är ingen nyhet men tävlingens resultat understryker vikten av att arbeta med båda delarna.