Blogg

Gnäll ger bättre organisationskultur

Den etablerade sanningen känner vi igen: Medarbetare ska vara positiva och genom det bidra till en framgångsrik kultur. Gnäll skadar organisationen.

Men måste den sanningen gälla? Kommunikationsforum berättar i denna artikel om gnällets och klagandets förtjänster. Människan är gnällig. Vi gillar att gnälla, det lättar på trycket och kan skapa gemenskap och samhörighet.

Det är alltid intressant med sanningar som ifrågasätts, och visst är extrema positivitetskulturer mest påfrestande. Den som vill ha en väl fungerande organisation, å andra sidan, måste nog se till att hålla klagan på en rimlig nivå…

(Artikeln är på danska. Brokke betyder gnälla, klaga.)

Länkar vinnande metod i Google-tävling

Google är den viktigaste sökmotorn och i stigande grad intresserar företag och organisationer sig för att ligga högt i träfflistorna. Exakt hur Google rankar sidor är en hemlighet, även om många metoder för att hamna högt är kända. Titta t.ex. på sökningen mediaanalys som är viktig för oss… 🙂

Nyligen utlystes en tävling om att vinna i Googles rankning med den påhittade termen ”nigritude ultramarine”. Den första omgången är avgjord och den vinnande strategin var, föga förvånande, länkning. Vinnaren lyckades genom att lägga så många länkar som möjligt med länktexten ”nigritude ultramarine” till sidan han ville få högt rankad.

Optimering av sidor för sökmotorer handlar alltså både om att arbeta på rätt sätt med innehållet som sådant, och om att ha en slags PR-strategi för sina sidor. Detta är ingen nyhet men tävlingens resultat understryker vikten av att arbeta med båda delarna.

Huka er – handelsstudenter på väg ut i arbetslivet…

Så här i avslutningstider måste jag rekommendera läsning av Henry Mintzbergs senaste artikel. En härligt elak, välformulerad och tankeväckande uppgörelse med handels- och ekonomihögskolor världen över:

”Congratulations! You have a sparkling new degree, highly prized in this world. You have learned a great many things about business. You have invested two years of your life, not to mention lost wages and a small fortune in tuition, in this impressive undertaking. As a result, you are fully qualified to go out and become a menace to society.”

Ungdomar svåra att nå med reklam

Kairos Future har tillsammans med MTV gjort en stor livsstilsundersökning bland 4000 nordiska ungdomar, och Resumé ger en liten inblick i resultat idag.

En slutsats: ”Dagens ungdomar är fullfjädrade reklamkonsumenter och genomskådar det mesta i marknadsföringsväg. De tänker delvis själva i sådana termer.”

Det krävs alltid en viss skepsis mot undersökningar som försöker stämpla åldersgrupper med särskilda kännetecken. Andra faktorer (storstad/landsbygd, föräldrarnas utbildnings- och inkomstnivå etc.) kan säkert vara lika avgörande. Men visst är det uppenbart att exempelvis individualiseringen gått långt på några decennier, och det ger effekter på all kommunikation.

Du kan inte styra samtalen

PR bygger till stor del på kontroll. Kontroll på vad media/omvärlden säger om er och kontroll på vad ni själva säger, vem inom organisationen som säger det och med vem ni pratar. Men du styr inte längre samtalen, som Seth’s Blog konstaterar. Det är kanske ett självklart påpekande men många tycks inte kunna hantera det. Mobiloperatören 3 har ju eventuellt gjort bort sig rejält, i något som kan tolkas som frustration över företagets totala maktlöshet i kundernas samtal.

Man behöver dock inte ta till så extrema exempel. Jag köpte nyligen en digitalkamera. Handlade den på nätet förstås, och när den kom hem slog det mig att jag inte haft någon kommunikation alls med tillverkaren, dess återförsäljare eller media under beslutsprocessen. Jag utgick från ett grundkrav (6 megapixel), hittade en webbplats som radade upp olika modeller, valde 2-3 stycken som verkade intressanta, kollade vad andra kunder skrivit om modellerna på nätet, bestämde mig och hittade bästa pris på Pricerunner. Komplett.se var billigast och jag surfade dit. I det läget, inte tidigare, hade kameratillverkarna möjlighet att nå mig via traditionella kanaler. Då var det för sent – jag bara genomförde köpet.

Sämre resultat av e-postkampanjer

Enligt DoubleClick minskar effektiviteten i e-postutskick. Det är visserligen ganska stabila resultatnivåer, men t.ex. andelen brev som leder till klick minskade från 8,9 % till 8,4 % (första kvartalet i fjor jämfört med första kvartalet i år – se rapport i pdf-format).

Email Insider tror att det kan bero på tekniska problem i utskicken, och listar de vanligaste misstagen. Jag tror att det finns fler förklaringar.

  • Som tidigare masskonsument av nyhetsbrev via e-post kan jag se hur jag konstant väljer RSS-flöden(?) där sådana finns.
  • Som tidigare publicist av nyhetsbrev via e-post, jag slutade i december 2003, märkte jag hur spam-filterna blev allt mer aggressiva. Också prenumererade/önskade brev stoppades, och gjorde därmed kanalen mindre intressant för både mottagare och avsändare.
  • Sökes: Ny ekonomisk världsordning

    Fast Company har startat en hel avdelning på sin webbplats kring boken The Support Economy.

    Boken hävdar att dagens kapitalism nått vägs ände och försöker hitta den nya kapitalismen, en ”distribuerad” snarare än ”chefsstyrd” kapitalism. Internationellt har boken väckt mycket uppmärksamhet och jag har noterat att den börjar dyka upp i kurslitteraturen på svenska högskolor. Jag har inte läst den i sin helhet, men författaren Shoshana Zuboffs åsikter känns lite som en praktisk och mer användbar version av (delar av) den framtida marknadsekonomi som The Cluetrain Manifesto målade upp 1999.

    Snart premiär för dansk blogradio

    Blogradio.dk startar sina sändningar på måndag. Blogradio.dk är ett experiment för den danska blogmiljön, och tanken är att den ska ta upp relevanta ämnen och sedan låta bloggare kommentera det hela. Eftersom jag arbetar med radion som kommunikationskanal blir jag särskilt intresserad av detta försök – men visst är det alltid spännande när olika kanaler smälter samman? Om du vill smyglyssna på Blogradio.dk finns här en liten spelare du kan använda.

    Tack till mymarkup.net för länken.

    Få ledningen att gilla PR

    MarketingSherpa.com ger i en artikel tips på hur informatören kan få ledningen att inse värdet av PR. Alltid intressant att se hur andra gör (artikeln ger exempel från verkligheten).

    Men egentligen är diskussionen tröttsam – det är samma andas barn som den eviga ”varför sitter inte jag som informatör i ledningsgruppen”. Kanske skulle de som ställer den frågan fundera över sin egen framtoning? Allt för många informatörer pratar om hur bra publiceringsverktyget för intranätet är, så uppskattad personaltidningen är eller hur många som får varje pressmeddelande. Den som har detta fokus får rimligen svårt att skapa intresse för kommunikation hos VDn, och ska inte sitta i ledningsgruppen.

    Fokus på resultat, på hur mediebearbetning leder till försäljning eller hur internkommunikation stärker kulturen – den informatör som har detta platsar däremot i organisationens innersta kärna.