Blogg

Huka er – handelsstudenter på väg ut i arbetslivet…

Så här i avslutningstider måste jag rekommendera läsning av Henry Mintzbergs senaste artikel. En härligt elak, välformulerad och tankeväckande uppgörelse med handels- och ekonomihögskolor världen över:

”Congratulations! You have a sparkling new degree, highly prized in this world. You have learned a great many things about business. You have invested two years of your life, not to mention lost wages and a small fortune in tuition, in this impressive undertaking. As a result, you are fully qualified to go out and become a menace to society.”

Ungdomar svåra att nå med reklam

Kairos Future har tillsammans med MTV gjort en stor livsstilsundersökning bland 4000 nordiska ungdomar, och Resumé ger en liten inblick i resultat idag.

En slutsats: ”Dagens ungdomar är fullfjädrade reklamkonsumenter och genomskådar det mesta i marknadsföringsväg. De tänker delvis själva i sådana termer.”

Det krävs alltid en viss skepsis mot undersökningar som försöker stämpla åldersgrupper med särskilda kännetecken. Andra faktorer (storstad/landsbygd, föräldrarnas utbildnings- och inkomstnivå etc.) kan säkert vara lika avgörande. Men visst är det uppenbart att exempelvis individualiseringen gått långt på några decennier, och det ger effekter på all kommunikation.

Du kan inte styra samtalen

PR bygger till stor del på kontroll. Kontroll på vad media/omvärlden säger om er och kontroll på vad ni själva säger, vem inom organisationen som säger det och med vem ni pratar. Men du styr inte längre samtalen, som Seth’s Blog konstaterar. Det är kanske ett självklart påpekande men många tycks inte kunna hantera det. Mobiloperatören 3 har ju eventuellt gjort bort sig rejält, i något som kan tolkas som frustration över företagets totala maktlöshet i kundernas samtal.

Man behöver dock inte ta till så extrema exempel. Jag köpte nyligen en digitalkamera. Handlade den på nätet förstås, och när den kom hem slog det mig att jag inte haft någon kommunikation alls med tillverkaren, dess återförsäljare eller media under beslutsprocessen. Jag utgick från ett grundkrav (6 megapixel), hittade en webbplats som radade upp olika modeller, valde 2-3 stycken som verkade intressanta, kollade vad andra kunder skrivit om modellerna på nätet, bestämde mig och hittade bästa pris på Pricerunner. Komplett.se var billigast och jag surfade dit. I det läget, inte tidigare, hade kameratillverkarna möjlighet att nå mig via traditionella kanaler. Då var det för sent – jag bara genomförde köpet.

Sämre resultat av e-postkampanjer

Enligt DoubleClick minskar effektiviteten i e-postutskick. Det är visserligen ganska stabila resultatnivåer, men t.ex. andelen brev som leder till klick minskade från 8,9 % till 8,4 % (första kvartalet i fjor jämfört med första kvartalet i år – se rapport i pdf-format).

Email Insider tror att det kan bero på tekniska problem i utskicken, och listar de vanligaste misstagen. Jag tror att det finns fler förklaringar.

  • Som tidigare masskonsument av nyhetsbrev via e-post kan jag se hur jag konstant väljer RSS-flöden(?) där sådana finns.
  • Som tidigare publicist av nyhetsbrev via e-post, jag slutade i december 2003, märkte jag hur spam-filterna blev allt mer aggressiva. Också prenumererade/önskade brev stoppades, och gjorde därmed kanalen mindre intressant för både mottagare och avsändare.
  • Sökes: Ny ekonomisk världsordning

    Fast Company har startat en hel avdelning på sin webbplats kring boken The Support Economy.

    Boken hävdar att dagens kapitalism nått vägs ände och försöker hitta den nya kapitalismen, en ”distribuerad” snarare än ”chefsstyrd” kapitalism. Internationellt har boken väckt mycket uppmärksamhet och jag har noterat att den börjar dyka upp i kurslitteraturen på svenska högskolor. Jag har inte läst den i sin helhet, men författaren Shoshana Zuboffs åsikter känns lite som en praktisk och mer användbar version av (delar av) den framtida marknadsekonomi som The Cluetrain Manifesto målade upp 1999.

    Snart premiär för dansk blogradio

    Blogradio.dk startar sina sändningar på måndag. Blogradio.dk är ett experiment för den danska blogmiljön, och tanken är att den ska ta upp relevanta ämnen och sedan låta bloggare kommentera det hela. Eftersom jag arbetar med radion som kommunikationskanal blir jag särskilt intresserad av detta försök – men visst är det alltid spännande när olika kanaler smälter samman? Om du vill smyglyssna på Blogradio.dk finns här en liten spelare du kan använda.

    Tack till mymarkup.net för länken.

    Få ledningen att gilla PR

    MarketingSherpa.com ger i en artikel tips på hur informatören kan få ledningen att inse värdet av PR. Alltid intressant att se hur andra gör (artikeln ger exempel från verkligheten).

    Men egentligen är diskussionen tröttsam – det är samma andas barn som den eviga ”varför sitter inte jag som informatör i ledningsgruppen”. Kanske skulle de som ställer den frågan fundera över sin egen framtoning? Allt för många informatörer pratar om hur bra publiceringsverktyget för intranätet är, så uppskattad personaltidningen är eller hur många som får varje pressmeddelande. Den som har detta fokus får rimligen svårt att skapa intresse för kommunikation hos VDn, och ska inte sitta i ledningsgruppen.

    Fokus på resultat, på hur mediebearbetning leder till försäljning eller hur internkommunikation stärker kulturen – den informatör som har detta platsar däremot i organisationens innersta kärna.

    Svenska organisationer bra på webbinnehåll

    Gerry McGovern är en outtröttlig förkämpe för bra webbinnehåll. Jag känner honom personligen och vet att han är kompetent och engagerad – han reser världen runt och är en respekterad föredragshållare. Men ur ett svenskt perspektiv är det gamla sanningar. Hans senaste artikel slår fast att webbredaktörer har en viktig position, och att administratörer/webmasters inte kan leverera det som krävs för en bra webbplats (d.v.s. effektivt innehåll).

    Eftersom jag har stort förtroende för Gerry, är jag övertygad om att detta behöver sägas till hans publik. Men visst har vi passerat det stadiet sedan länge i Sverige? Det som var läpparnas bekännelse 1998-1999 är idag omvandlat till redaktörstjänster för alla stora webbplatser. Naturligtvis önskar varje kommunikatör mer resurser men webben drivs idag, i stort sett, professionellt av svenska företag och organisationer. Frågan är om det räcker för att resultaten ska komma? Och om vi förmår att driva utvecklingen vidare och behålla försprånget?