För några år sedan var ”communities” det alla talade om. Internets framtid, typ. Nu pratar ingen om dem – men många fungerar väldigt bra. Jag hade, för att nämna ett exempel, nöjet att ha med Christer Lindh från Fotosidan som praktikfall på en kurs nyligen och Fotosidan är en i högsta grad levande mötesplats.
Funderar du på hur du kan använda community-tanken för din organisation är Common Crafts Mobilize Your Online Community rekommenderad läsning. Det vanligaste misstaget, menar Lee LeFever, är att diskussionen mellan människor blir målet. Men diskussionen är bara ett medel för att nå mobilisering, det verkliga målet.
Poängen med mobilisering av din organisations intressenter kan vara
- lösning av gemensamma problem
- hitta innovativa idéer
- motverka dålig press
- minska kostnader för kundtjänst/support.
De tre mest betydelsefulla ingredienserna för en mobiliserad gemenskap är dessa.
- En sammankopplad grupp kunder som interagerar på företagets webbplats.
- En organisation som engagerar sig i och agerar på vad som sägs.
- Morötter – ett sätt att erkänna och belöna de medlemmar som tillför organisationen något.