Igår kväll pratade jag om bloggar hos Kronobergs Marknadsförening. När jag kom hem hittade jag senaste numret av Resumé i brevlådan, och de utropade att ”Bloggen är död!”. Någon av oss har helt fel, uppenbarligen. Och det är inte jag 😉
Jag har sagt upp min prenumeration på Resumé. Det gjorde jag innan detta utrop, men den påstådda bloggdöden är ännu ett tecken på varför tidningar som Resumé inte längre är relevanta. De förstår helt enkelt inte vad som händer. De rör sig i den lilla del av verkligheten som är massmediernas. Bloggar dör eftersom Per Svensson på Expressen slutar blogga, skriver man. Svenssons blogg var dödfödd, säger jag. Men det intressanta är inte Per Svensson, Helle Klein eller de andra journalisterna. Det är den utsuddade gränsen mellan avsändare och mottagare. Situationen där Niclas på Researcher kommer närmare reklambyråverkligheten eftersom han finns i den, för att nämna ett bloggalternativ till Resumé.
Denna utsuddade gräns var också en av mina slutsatser under föredraget i Växjö. Bloggar är det första tecknet på vad som är på väg att hända. Men det är bara en liten del av utvecklingen. Vi ser en lång rad andra exempel. The Strand::Venice CA är en tv-serie som struntar i tv-nätverken och i stället tänker sälja avsnitten direkt till mikrobetalande konsumenter. Wikipedia är bättre än NE eller Encyclopædia Britannica. Del.icio.us ger mig en bättre uppdaterad ämnesöversikt än redaktörsstyrda kataloger som Sunet eller ODP.
Filterna försvinner. Det påverkar ekonomiska modeller för informationsförmedling. Det påverkar den status vi ger filterna. När Resumé och andra medier ropar att bloggen är död säger de egentligen, tror jag, ”måtte bloggen snart dö”. Det gör den kanske, det är inte ens viktigt. Men vi kommer i så fall att komma ihåg den som den första inblicken i en totalt förändrad kommunikationsvärld.