Dags att lägga ett nytt begrepp på minnet: Corporate tagging, eller företagsintern social etikettering av webbinnehåll (suck, engelska är ett bättre språk ibland…)

Det handlar om den typ av funktion som till exempel Del.icio.us erbjuder. Vem som helst kan ge en sida en etikett. Du kan bestämma att för dig handlar denna text om ”struktur”, ”web 2.0” eller ”skitsnack”. Alla de sidor du vill kunna hitta igen har du sedan kategoriserade på precis det sätt – med de etiketter – du vill. Det är den individuella poängen. Den kollektiva uppstår dels när någon annan kan kolla vad du sparat under ”struktur”, dels när man på en webbplats eller ett intranät kan säga att detta är de 10 sidor som flest människor tycker handlar om ”struktur”.

Sociala etiketter är ett helt annat perspektiv än traditionella webb- och intranätstrukturer, förstås. Har du inte tänkt tanken förr är sannolikt ordet KAOS det som snurrar i huvudet.

Men slå inte bort tanken helt. Det finns många företag och organisationer som undersöker vilka möjligheter etiketterna ger. IBM har redan en prototyp på intranätet och utbildningssektorn vill testa.

Det skulle vara spännande att föra in etiketter på ett annars helt vanligt intranät i en stor organisation. Det finns system som erbjuder ”Mina länkar” eller motsvarande där medarbetarna sparar det mest intressanta för just dem. Steget är inte långt från det till etiketter – och dessa skulle sedan kunna användas som en extra valmöjlighet i exempelvis sökmotorns sökresultat.