Jag håller just nu på med ett webbprojekt som kräver mycket resor så därför blir det lite ryckigt med noteringarna här under våren. Men Eniros nya iniativ att låta användarna skriva omdömen om företagen i katalogen måste jag nämna. Kolla t.ex. hur det ser ut för Svenska Bil i Stockholm.

Visst har människor skrivit omdömen på nätet i många sammanhang länge. Inte minst inom e-handeln. Men det Eniro gör är att låta tredje part (du och jag) skriva omdömen om företagets kunder (de som betalar för att ha extra information på Gula Sidorna). Vi som söker på Eniro är ju inte betalande kunder till Eniro, vilket vi är på Amazon eller andra webbplatser där vi bjuds in att skriva.

Det Eniro gör är modigt. Det är bra. Men det är också utmanande. Jag undrar hur den företagare reagerar som ser ett negativt, om än seriöst, omdöme om den egna verksamheten när det samtidigt dimper ner en räkning från Eniro? Det vore mänskligt om han tänker ”Ok för att nätet används så här nuförtiden, men inte f-n ska jag betala för det…”.

Jag tycker förstås att det är fel reaktion men tanken illustrerar kanske att Eniro tagit ett stort steg. Applåd från min sida.