Svenskarna ägnar mer tid åt internet än åt dagstidningarna, även om fler dagligen öppnar en tidning än kopplar upp sig på nätet. När vi kopplar upp oss är det allt oftare för att shoppa. Hela 19 procent av internetanvändarna näthandlar mer än en gång i månaden. En tredjedel av nätkunderna har handlat för mellan 1 000 och 5 000 kronor det senaste halvåret.
Med tanke på detta är det inte konstigt att internets andel av annonskakan fortsätter att växa. Ford, Absolut Vodka och General Motors har öronmärkt 20 procent av marknadsföringsbudgeten för kampanjer online i år.
Totalt står inköp av annonser på nätet, enligt CNET, för 5 procent av medieköpen. Men denna del förväntas öka med 24,4 procent under året medan ökningen generellt stannar vid drygt 4 procent.
Många siffror… Men visst ger det en tydlig bild av hur internet utvecklas? Nätet är på väg att bli huvudkanalen. Den som påstod det för några år sedan anklagades för att vara fleece-förgiftad, men verkligheten tycks hinna ifatt visionerna.