”Bra exempel?”. Det är den vanligaste frågan jag får på kurser och konferenser. Bra exempel på gamla hederliga informationstexter eller de senaste trenderna. Och allt däremellan. Så jag kommer oregelbundet och utan någon särskild plan att samla på mig sådana exempel under rubriken Bra webbinnehåll.

Aktiespararna är en av få sajter utanför den utpräglade 2.0-världen som tagit tanken på etiketter eller taggar till sig. Deras nyheter — som för övrigt ger läsaren också sociala möjligheter — kategoriseras med etiketter som Fusioner eller Incitamentsprogram.

Den läsare som är intresserad av fusioner får därmed en genväg till de texter som publicerats i ämnet.

Något användargenererat innehåll handlar det inte om. Via Rasmus inser jag att det är redaktörerna som sätter etiketterna. Detta betyder förstås att en dimension går förlorad i förhållande till hur taggar används på Flickr eller Last.fm.

Men fortfarande finns det intressanta fördelar, där den tydligaste är att informationsstrukturen blir mer levande och aktuell. Den kan svara mot läsarnas intressen snabbare än den grundläggande navigationen som ju faktiskt inte ska ändras allt för ofta.

3 kommentarer

  1. Kan också tipsa om http://www.daytona.se. Samma redaktörsstyrda etiketter som på Aktiespararna (eller din egen blogg ;), men när innehållet även i övrigt är redaktörsstyrt finns trots allt inte samma behov för användarna själva att organisera innehållet.

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.