I Storbritannien kommer det att bli olagligt för företag att skriva positiva recensioner om sig själv, skapa bloggar eller hela sajter där företaget utger sig för att vara en konsument.
Den brittiska lagen bygger på ett EU-direktiv vilket väl rimligen innebär att en lag med samma innebörd ska införas i Sverige och andra EU-länder (eller är det redan olagligt här och jag bara hopplöst ouppdaterad?).
Direktivet om otillbörliga affärsmetoder pekar bland annat ut följande som otillåtet:
Att oriktigt påstå eller skapa intryck av att näringsidkaren inte agerar i syften som hänför sig till dennes näringsverksamhet, affärsverksamhet, yrkeskår eller yrkesområde, eller felaktigt uppträda som konsument.
I Europa finns inga brett kända fall men i USA har PR-byrån Edelman och Wal-Mart en solkig historia bakom sig av just denna karaktär.
Visserligen brukar jurister vrida på sig när det kommer till lagar som är svåra att bevisa brott mot och detta kan i vissa delar vara ett exempel på en sådan lag. Den som sitter hemma med ett bredbandsabonnemang från en allmän leverantör kommer att kunna skriva hur många recensioner som helst om sitt företag, med eller utan lag.
Men nog är det bra att detta slås fast, om det nu blir/är så i Sverige också. Trovärdighet är en nyckelfråga för den användargenererade webben och alltid kan risken att åka fast — och kanske särskilt att därmed hängas ut — få några att avstå från frestelsen.
1 kommentar
Kommentarer är stängda.