Datortillverkaren Dell låter kunderna föreslå och rangordna vilka förändringar de vill se i företagets produkter. Dell IdeaStorm heter initiativet som presenterades i fredags — och redan har fått många att tycka till. Toppönskemålet hade sent söndag kväll mer än 4 000 bakom sig.

Dell lovar också att ta idéerna på allvar.

Think of Dell IdeaStorm as a combination between a message board and Digg.com. Topics that earn the most points from the voting process move up to the top of the page. End result, by submitting ideas and voting on them as a community, you will tell us how you want us to change. Along the way, we’ll call out the top ideas that are being considered by Dell. We’ll also keep track of which ideas we’ve implemented, and make it easy for you to see.

Tanken är lika enkel som logisk. När förutsättningarna finns, det vill säga tekniskt stöd och engagerade människor, varför inte ta chansen och prata med kunderna? På det sätt de valt får de dessutom en slags kvantifiering, även om det inte går att tala om statistisk relevans med detta okontrollerade urval.

Lika enkel som idén är, lika stort blir bakslaget om Dell inte förmår att leva upp till ”löftet” själva frågan innebär. Så nu är det upp till bevis.

Tack till Trine-Maria och Connecta.

One comment

Kommentarer inaktiverade.