Allt fler inser att marknadsvärde, uppmärksamhet och förtroende skapas utanför köpta reklamplatser. Kalla det buzz eller ”word-of-mouth”, det bygger på att människor pratar om och rekommenderar dig. Men du kommer ingen vart om inte dina kollegor verkligen tror på det ni gör.

The Messaging Times sammanfattar det hela ganska väl.

If your receptionist, copywriter, sales team, engineers or management team are not truly engaged in and affected by the value of your project, products or services; their communication will not effectively convey it. And if they aren’t buzzing about it, you can rest assured that the people they are communicating with won’t be buzzing about it either.

Buzz is an inside job.

Ok, detta vet de flesta av oss. Om inte har vi en väldigt lång väg att gå. Fast att veta räcker inte. Messaging Times talar om tre grundläggande dimensioner:

  1. Skapa verkligt värde. Medarbetare genomskådar lika bra, eller ännu bättre, än potentiella kunder om du försöker skapa ”buzz” i ordets negativa mening.
  2. Skapa värdet tillsammans. Det är svårt att vara ambassadör för något man inte varit delaktig i. Förresten, delaktighet är inte att sitta på ett stormöte och lyssna till chefen.
  3. Uppmärksamma värdet och alla de som skapat det under hela processen.

Bra tips och tankar även om det destillerat till sin kärna egentligen inte säger något nytt. Ingen företag är bättre än medarbetarna tycker att det är.