Efter många diskussioner tycks det nu som att Google börjat straffa den som säljer länkar. Säljaren får lägre värdering och därmed blir länkarna mindre betydelsefulla.
Google lägger som du förmodligen vet stor vikt vid hur länkad en webbplats är när sökmotorn kalkylerar dess betydelse. Antalet länkar, var de kommer ifrån och vilken länktext som används är en stor del av förklaringen till att en webbplats rankar högre än en annan.
Detta är ingen hemlighet. Alltså finns det en marknad för den som kontrollerar en sajt med hög rankning. Den kan sälja länkar till sajter som behöver lite länk-kärlek.
Varning blir verklighet
Google har varnat ett tag för att detta ska bestraffas och enligt Read/Write Web har detta nu börjat märkas i Googles värdering av vissa webbplatser. Den som säljer straffas och jag förutsätter att länkens värde för köparen blir noll.
Logiskt. Men inte oproblematisk. Google vet ju inte vilka länkar som faktiskt är sålda. De har inte tillgång till avtal och överenskommelser. Alltså måste de göra en bedömning baserad på annat än bekräftade fakta.
I vissa fall är det säkert lätt. Det finns ju människor som annonserar (i Google…) att de säljer länkar. Men finns det en gråzon där en länk kan se ”obefogad” ut och därmed riskera att slå bakut? Jag har inte svaret och knappast någon annan heller. Frågan är om ens Google är helt klara med hur långt de tänker gå.
Länka för att det gynnar läsaren
Vi får se hur detta utvecklas. Personligen är jag övertygad om att så länge du länkar med läsarens bästa för ögonen är du på den säkra sidan. Det är ju den grundläggande insikten att ”en länk = en rekommendation” som Google byggt sitt imperium på. Detta fundament kommer de inte att riva.
Men om du säljer eller köper länkar utan att tydligt visa att det handlar om annonser bör du sluta. Av detta och tusen andra skäl.
1 kommentar
Kommentarer är stängda.