Den nya webben internt inom organisationen, populärt kallat ”Enterprise 2.0”, är här. Vare sig du vill eller inte, vare sig du vet eller inte. Jag känner till flera stora, svenska företag där verktygen helt enkelt har börjat användas utan projektplan eller godkännande. I många organisationer har medarbetare dessutom kontakt med varandra via sociala nätverk som Facebook.

Nu är detta inget att vara rädd för. Så det finns ingen anledning att agera med en 1940-talsreflex. Men det finns all anledning att fundera på hur användningen ska komma till störst nytta — och givetvis hur risker ska minimeras.

ZDNet gör en ambitiös lägesrapport kring Enterprise 2.0 och menar att det finns ett antal lektioner vi har lärt oss eller håller på att lära oss.

  1. Enterprise 2.0 kommer att hända i din organisation med eller utan dig.
  2. Effektiv användning involverar mer än bloggar och wikis.
  3. Enterprise 2.0 är en inställning snarare än en produkt du kan köpa.
  4. Många företag behöver utbilda sina anställda kring verktygen och hur de används bäst.
  5. Effekterna kan vara dramatiska men byggs upp över tid.
  6. De nya möjligheterna betyder inte att dagens IT-stöd blir överflödiga.
  7. Din organisation kommer att förändras på nya sätt, längs nya vägar.

One comment

Kommentarer inaktiverade.