CommunityOfSweden, den officiella mötesplatsen för Sverige på nätet, är redan en framgång. Den har enligt projektledaren Tommy Sollén överträffat deras förväntningar efter bara tre månader.

1 500 medlemmar, 2 100 bilder och 192 berättelser. Det är statistiken som nu får VisitSweden att höja målsättningarna för året. Från utvecklingsbloggen:

CommunityOfSweden.com is going well! We’ve already raised our goals for 2008 and we’ve got several exciting new features that will be released during the year.

När jag skrev om starten av mötesplatsen hoppades jag att den skulle bli en intressant lärdom för oss alla. Att starta en mötesplats med i grunden kommersiella syften är trots allt inte vardagsmat. Det Tommy berättar nu gör knappast potentialen i lärdomen mindre. Kul.

Både Tommy och jag är inbokade som talare på ett Webb 2.0-evenemang som Sveriges Informationsförening arrangerar i mars. Hoppas på en ännu djupare inblick där.

By the way. Den mest aktiva nationaliteten på CommunityOfSweden är italienare. Det hade jag aldrig gissat — danskar, tyskar, holländare hade känts mer logiskt. Men jag gillar Italien skarpt så det gläder mig att känslan är ömsesidig.