Den som publicerar filmer på YouTube får insikt om tittarna och användningen. Verktyget heter YouTube Insight och är nu tillgängligt för alla som bidrar med video.

Lite i det tysta händer det faktiskt ganska mycket på YouTube. Mediefokus har ju flyttats bort från sajten sedan länge. Trots detta — eller kanske just därför — dyker allt fler företag och organisationer upp där. Jag har ingen komplett lista men noterar allt från Electrolux till Greenpeace och Karlskoga kommun.

Med professionell användning uppstår alltid frågan ”är det värt insatsen?”. Det finns många sätt att mäta, inte minst den eventuella respons filmerna får. Men grundläggande statistik har sin plats i utvärderingen. Den sociala webben börjar växa upp, skulle man kunna säga.

One comment

  1. På Karlskoga kommun har vi inte gjort så stor grej av det (vi har inte ens gått ut och berättat att vi gör det). Vi hade en massa korta filmer liggande och producerar regelbundet en infofilm som går i lokal-tv-kanalen. Det är ganska lite merarbete att slänga upp det på YouTube också och vi når en del andra grupper den vägen. Ser fortfarande på det som ett experiment.

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.