CNN Money berättar hur fristående bloggar i flera fall blivit de viktigaste informationskällorna för anställda i de företag som bloggarna noggrant bevakar.
Många företag har bloggare som intensivt följer vad de gör. Ford och Starbucks är bara två exempel. Men det är onekligen en ny insikt att dessa bloggar ibland vet mer — i vart fall berättar mer — än vad de interna kommunikationskanalerna gör.
Medieföretaget Gannett har på sistone upplevt vad det innebär. En kommentar till bloggaren belyser den roll bloggen upplevs spela.
Readers of the blog have shown appreciation for Hopkins’ work. An anonymous comment on his blog in early December said, ”Without this [blog], we don’t hear what’s happening to the company we all break our fannies for – and we sure don’t hear the truth of why it’s happening. We are paying the price for corporate greed. Jim is merely exposing that.”
Detta är intressant och säger dessvärre mer om de interna kommunikationskanalerna än om sociala mediers utveckling. Många som jobbar med internkommunikation är väldigt öppna i sina externa privata bloggar, men ser inte behovet av att även företaget behöver ha bra interna informationskanaler som är öppna och tillgängliga (internt och externt).
Senast idag hörde av ett globalt bolag ”Vi får stänga delar av vår webb då det är för jobbigt att uppdatera och det ger inget”. Vart ligger felet? Tycker man att webben är jobbig är det inte så konstigt att det inte ger nått.
Det handlar ju heller inte om ”hemlig” information utan information som antagligen inte anses som viktig av info/pr-avdelningen, men som har högt värde för de som är intresserade.