Ännu svårare att nå ut med nyhetsbrev

Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till följande: Nya Outlook gör det betydligt svårare att nå igenom med nyhetsbrev via e-post i någorlunda aptitlig form. Företaget, Apsis, som undersökt detta säljer lösningar för nyhetsbrev och konstaterar att redan i dag blir 70 procent av nyhetsbreven aldrig öppnade.

Lösningen? Att lägga ännu mer jobb på att skapa nyhetsbreven och anpassa dem till olika klienter?

Eller kan det vara så att det faktiskt är en bra tidpunkt att ändra fokus, att börja förflyttningen till RSS, widgets och andra sätt att nå mottagarna? Jag lutar åt det sistnämnda. Utan att kasta etablerade kanaler i sjön så kanske nya initiativ ska tas med metoder som har bättre potential än något som missar 7 av 10 — och snart blir sämre.

4 kommentarer

  1. Det här väldigt intressant, inte minst med tanke på att vi använder just Apsis som du refererar till i inlägget. Antar då att de säkert har en ”jättebra strategi” som särskiljer dem från ”resten av branschen” men har ändå påtalat detta för vår marknadsavdelning!

    Vet ju redan nu att spamfilter ofta, nästan som default plockar bort HTML-mail och snart kommer säkert mer ”bekymmer”.

    Tror då att det enda säkra är att se till att det man vill visa upp verkligen är konkret intressant för mottagaren och det är väl egentligen inte helt fel.

Kommentarer är stängda.

Upptäck mer från Webbrådgivaren Fredrik Wackå

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa